Wij willen participeren met de buurt, wij willen toegankelijk zijn voor de buurt.
Hoe is Eureka! ontstaan?
Han, de voorzitter van Eureka!, kreeg dertien jaar geleden het briljante idee, Eureka!, om in Amsterdam een plek te vinden waar hij zou kunnen gaan samenwonen met senioren. Zo ontstond het plan om dit coöperatief aan te pakken en naar mensen te zoeken met eenzelfde woonwens. De wooncoöperatie werd uiteindelijk in 2022 opgericht en de naam lag voor hand. Ook de gemeente Amsterdam zag brood in het plan en bood de vereniging een kavel in de Kolenkitbuurt aan. “Toen ging het hard”, vertelt Marina. ”Inmiddels hebben we al veertig leden en dat aantal groeit gestaag.” Het doel is om (snel) te groeien naar 100 leden.
Hoe hebben jullie de financiering van Eureka! geregeld?
We zijn nu zover dat ieder lid € 1000,- euro inleggeld betaalt. Daarbij hebben we van Amsterdam een stimuleringslening tegen een heel redelijke rente kunnen krijgen en hebben we van de overheid subsidie ontvangen. Ook zijn we in gesprek met (duurzame) banken zoals de Rabobank, GLS bank en Triodos Bank. Verder krijgen we een aanzienlijk bedrag bijeen met de verkoop van obligaties. Dat zijn leningen aan ons die we met de huuropbrengsten kunnen terugbetalen. Jaarlijks keren we rente uit, afhankelijk van de de looptijd. Op dit moment kunnen obligaties gereserveerd worden en in het najaar starten we een grote verkoopcampagne. Verder organiseren we crowdfundacties en zelfs crowdfund-diners. Al met al “sprokkelen” we zo onze financiering bij elkaar.
In welke fase zitten jullie nu?
We zijn nu nog bij het ‘voorlopige ontwerp'. Volgens de planning legt onze architect deze maand het ontwerp aan ons voor. In mei moet dit plan in de algemene ledenvergadering goedgekeurd worden. Vervolgens gaat het ontwerp naar de gemeente en als die het op hun beurt goedkeuren,kunnen we eind dit jaar het definitief ontwerp naar de gemeente sturen ter beoordeling. De bouw duurt als alles meezit, maximaal twee jaar.
Wie zijn jullie leden?
Jong en oud: de leden komen uit verschillende generaties. 50% van de leden is ouder dan 50 jaar en 50% is jonger. Dat is de kracht van Eureka!. Diverse generaties die met elkaar willen wonen, die elkaar versterken, naar elkaar omzien en van elkaar willen leren. We bewaken die samenstelling dan ook streng.
"Wij willen participeren met de buurt, wij willen toegankelijk zijn voor de buurt."
Hoe kijkt de gemeente Amsterdam tegen wooncoöperaties aan?
De gemeente stelt de komende jaren ongeveer 10 kavels ter beschikking. Eureka! heeft de optieovereenkomst voor de kavel in de Kolenkitbuurt. We hebben om de 3 weken contact met de gemeente en we zijn ook in gesprek met het stadsdeel.
Welke criteria zijn belangrijk geweest bij het ontwerp van het project?
We zijn gezegend met onze architecten bij Xoomlab. Om de twee weken hebben we een projectoverleg met hen. Een van de belangrijkste criteria is dat je elkaar heel makkelijk moet kunnen ontmoeten in het gebouw. Er worden dus gemeenschappelijk ruimtes gecreëerd waarin we elkaar kunnen zien en met elkaar kunnen leven. Verder is veel groen erg belangrijk en het gebouw moet duurzaam, maar bovenal energieneutraal zijn.
"Het hele proces is zo interessant en leuk want je leert zo ontzettend veel. Je blijft zo heel scherp en bij de les en dat is voor mij de motivatie."
Tot slot, heb je tips voor anderen die erover denken om een wooncoöperatie op te zetten? Mijn belangrijkste advies voor mensen die ook een coöperatie willen starten, is om je aan te sluiten bij Eureka!. Je kunt dan profiteren van onze expertise en al onze kennis die wij inmiddels hebben opgebouwd. Er gaat enorm veel tijd in zitten en er komt zoveel meer bij kijken dan dat je je kunt voorstellen bij het opzetten van een wooncoöperatie. Door je bij ons aan te sluiten heb je direct een voorsprong en hoef je het spreekwoordelijke wiel niet meer uit te vinden. Je start dan bij een professionele organisatie, met realistische doelen.